Nuförtiden är det viktigt att tänka ekologiskt om man vill hänga med och få sin välförtjänta marknadsandel. Konsumenter efterfrågar betydligt oftare att företagen tar hänsyn till både miljö och arbetsvillkor för alla inblandade parter. Därför ligger CSR eller företagens “code of conduct” mycket högt upp på listan när en person gör sina inköp, vare sig det handlar om privatpersoner eller andra företag.
Det gäller således att främja både kunder och underleverantörer samt den egna staben eller
personalen.
Affärsidén
Bygg upp en affärsidé som kretsar kring miljövänliga aspekter och som inte bara sträcker sig till en sak. Många företag har fått kritik för att de endast säljer varor som delvis är ekologiska och sedan satsar på bra marknadsföring för den produkten. Det är bra om allt är som ansvarsfullt uppbyggt som möjligt. Transporter, elförbrukning, resor för affärssammanhang, underleverantörers löner och förhållanden, logistiken och svinn och även en trevlig stämning på arbetsplatsen som får folk att vilja komma med nya idéer och våga framföra sina åsikter. Detta låter kanske inte som att det har något med miljön att göra, men faktum är att om personalen mår bra på jobbet kan motivation och laganda rädda ett företag som det faktiskt går dåligt för.
Tänk långsiktigt
Många företag har kanske svårt att se till långsiktiga mål och är alltför ivriga för att gå med vinst. Men när det gäller miljösynpunkt är det bra att ha tålamod och tänka ur ett långvarigt perspektiv.
Bra planering är A och O och kunskap om hela affärsidén, ända fram till leverans och försäljning är en essentiell bas för att gå vidare.
Man brukar säga att en av de viktigaste aspekterna som dessutom är mycket komplicerade att ändra på, är logistiken och hur varor och tjänster levereras. Ska man ändra på det förloppet, krävs det mycket arbete och planering och ofta tar det flera år innan man får till stånd ett nytt sätt. Att därför från början satsa på ett bra transportsystem som samtidigt ger korta ledtider och inte bygger upp ett alltför stort lager, kan vara en bra idé att börja med.
Gör personalen varse om affärsidén och de miljövänliga synpunkterna
Alla på företaget måste vara ordentligt insatta i affärsidén från början till slut. Dessutom är det finurligt att utbilda all personal i det ekologiska tänkandet och göra dem mer medvetna för att gynna företaget och affärsidén. På så sätt blir samarbetet bättre och allt går snabbare.